A.M.C. "The Skymasters"

Nieuwerkerk aan den IJssel

Home > Competitie > Verslagen

Verslagen

Verslagen Competitie 2018



Terug in de tijd?

Vrijdag 25 mei…

De Natuurrit op deze datum werd uitgezet door Laura Rijneveld en Matthijs Alderliesten.
Samen met Ineke Bos, de moeder van Laura, had ik, moeder van Matthijs, mij dapper aangemeld om in de C-klasse mee te rijden (nu heet het toerklasse).

Meer dan 30 jaar geleden reed ik, samen met mijn echtgenoot Jan Alderliesten jarenlang alle ritten van The Skymasters.
We deden het nog niet zo slecht, gezien de vele bekers die we in die tijd vergaarden, en we zetten ook elk jaar wel een rit uit

Overmoedig dacht ik... ik weet er misschien nog wel wat van af, we gaan het gewoon eens proberen … Van tevoren nog braaf de reglementen doorgelezen, moest vast gaan lukken!

Nou... dat hebben we geweten.
Na de inschrijving en een kop koffie, vertrokken Ineke en ik, om 20.06, óp naar de 1e aanwijzing!

Na “20 t/m 184” L
Hier tuinden we met open ogen in, hoezo hoofdletters...
Bij opdracht 5 na speler in korfbalelftal L ging het goed, twee moeders van korfbal-spelende kinderen, weten dat een team bestaan uit 8 spelers in plaats van 11!








Opdracht 8 was een instinker met na 2e verkeersbord bushalte R



12. Na getallen “1”, “2” en “3” L (MUG) gingen we met open ogen de mist in…stond er echt een bordje met het getal 3 waar we 3 keer langs moesten komen??? Niet meer over na denken…







De Axolotl bracht ons niet van de wijs, maar verder was het vooral veel rondjes rijden op het parkeerterrein…Opdracht
26. na kleuren van de vlag van Togo L (MUG) de vlag vonden wij helemaal oké… maar ook daar een instinker met de kleuren die er al eerder waren in de vlag van Benin.




Bij opdracht 33 dachten we wel, wat een raar woord…Lelystadter… toch maar geaccepteerd, en hóppa… volgende fout omdat een inwoner van Lelystad (in dit geval Co Stompé) een Lelystatter wordt genoemd.

Bij opdracht 44 wisten onze kinderen ons niet te foppen met de kleine vos…maar waarschijnlijk door de euforie hierover zagen we de Einde weg L niet juist en misten weer een letter…

Bij de opdracht met de vlinder ging het goed, dus de juiste letter E, maar bij de kijkwijzer symbolen keurden wij onterecht het symbool 18+ goed...en ook de AL namen we voor lief in plaats van de herstelcode bij de RC X om eerst Asfaltweg Links te gaan...


Bij opdracht 60 waren we zo blij dat we alles zagen van de opdracht… dat we het bord wat links van de as van de weg hing gewoon over het hoofd zagen …


We ontdekten wel de foute plaatsnaam in opdracht 65, maar met het eind al bijna in zicht keken we niet goed naar links (zoals alle andere equipes) bij de een na laatste opdracht op de ’s Gravenweg en dat leverde ons in totaal het formidabele aantal van 12 fouten op, en inclusief de 15 minuten tijdstrafpunten stonden we met 375 punten op een prachtige 8e en laatste plaats in de toerklasse…
Terug in de tijd? Nee dus, niet wat betreft de klassering, maar wel een leuke avond gehad, met dank aan de organisatie van The Skymasters en de uitzetters, onze kinderen, die genoten hebben van hun piekerende moeders!!

Ineke Bos en Wilmy Alderliesten



Terug naar boven

 



Op 20 april 2018 reden we de Lenterit, uitgezet door Gerard van Leersum en met controle van Piet Dubbeldam. Een blik op de rit vanuit de auto met Laura Rijneveld en Matthijs Alderliesten.

Bij de start al meteen opletten, de vlag stond ter hoogte van de tekst START en hebben we dus niet aangenomen als juist. De DLW op de dijk hadden we op weg naar de startlocatie al opgemerkt en dus deden we ook opdracht 3 goed bij het stopbord op de ’s Gravenweg. Een tevreden gevoel voor zover.
In opdracht 5 (na rijbaanversmalling, bij 2 verkeersborden L) konden we de fout maar niet ontdekken.
De verkeersborden K14 vonden we prima, maar we bleven dubben over de rijbaanversmalling. Gegokt dat dit niet goed te omschrijven was (waarom anders niet de molen aangenomen als oriënteringspunt), maar hier zaten we mis. Er stond in de uitleg zelfs niets over vermeld. Teveel nagedacht voor niets en een foute RC.
Bij opdracht 6 (voor RC doorgaan met opdracht 7) vonden wij niet leiden tot een richtingsverandering en ondanks wat twijfel door de later geplaatste RC kwamen we bij de geparkeerde auto van de uitzetter aan. Met een stempel (en een blik op een scherp geplaatste uil vlak voor de auto) mochten we weer verder.
Het bord Voetpad zagen we staan en dus pakten we de goede opvanger F bij de McDonalds. We hebben het gevoel dat het lekker gaat en we rijden via het tunneltje naar Moordrecht, onze eigen woonplaats, voor een stukje thuiswedstrijd.
Op de 60-km/h-randweg bij Moordrecht met niet-puzzelritters op de weg toch even voorzichtig remmen om de verkeersborden te bekijken, maar we vonden alles oké. De uitzetter gelukkig ook, waardoor we op zoek konden naar een pangram. De geplaatste zin miste 1 van de 26 letters van het alfabet en dus gingen we via de opvanger weer terug naar het industrieterrein. Lekker op dreef!

Opdracht 13 (na brug, twee zwarte pijlen, priemgetal en “B” weg L) bleek achteraf te leiden tot onze tweede fout. Brug en twee zwarte pijlen gevonden en langs de weg voldoende priemgetallen 7, 11 en 13 te bewonderen. De geplaatste afbeelding die leek op een B was een 13 en dus gingen we nog op zoek naar een B, die uiteindelijk op paaltje van de 13 had gestaan. Die hadden we gemist. Via een rondje mochten we hier einde weg R en we draaiden keurig langs het gebouw achter de groenperken rond (net als Moordrechtenaar Joop Winkel). We hebben hier echter wel flink lopen dwalen want via de opvanger en verschillende varianten om weg te komen, konden we nooit meer van het terrein afkomen met opdracht 17. We besloten na een boel extra rondjes toch maar door te gaan met de route vanaf opdracht 17. Achteraf is de controle aangepast.

Via de Koningin Julianastraat (de straatnaamborden zijn niet vernoemd, de straat wel) gingen we de polder in waar Gerard ons weer vriendelijk stond op te wachten in de auto. De val-kuil bleek een valk-uil dus haalden we niet voor de tweede keer de F op bij de McDonalds.


Via het viaduct naar de andere kant van de snelweg voor een opdracht met als oriënteringspunt een zwarte motorfiets. Wij vonden het twee cirkels met een persoon ertussen, waarmee dit een verkeersbord C11 werd. Dat we de weg alsnog niet mochten berijden, hadden we wel door, maar we vonden dit geen motorfiets. De uitzetter wel: weer een foutje.

Op de viersprong naar links en de tekst “3x” goed herkend als foutieve weergave van “3X” dus de RC N langs de weg opgeschreven. Na de WW hebben we gekeken naar de gevraagde groene fiets, maar wij vonden ‘m blauw.
Bleek dat de ‘WW’ geen goede plaatsnamen bevatte, met wat geluk toch de juiste RC meegepakt. Dat de caravans op industrieterrein Hoogeveenen losse oriënteringspunten waren werd door ons doorzien maar bij de rashonden moest harder worden nagedacht. Een (blijkbare) Pekinees waar chihuahua onder staat en een labrador stonden op de borden. We besloten uit te voeren, maar de nieuwe situatie op het terrein heeft ons flink doen dwalen over de parkeervakken en langs de bedrijven. Een DLW’tje had flink geholpen. Uiteindelijk wel met de goede RC’s als gevolg, met wat extra kilometers onder de wielen en minuten op de klok. Bij opdracht 36 (na onmeetbaar getal R) hebben we wel flink gediscussieerd. ? wordt misschien wel zo genoemd, maar is in feite de verhouding tussen diameter en omtrek van een cirkel. En kan ook worden gemeten en wordt wel steeds nauwkeuriger berekend. Daarbij kan je natuurlijk ook het symbool opmeten. Genoeg twijfel voor ons om niet af te slaan, maar volgens de uitzetter had dat wel gemoeten. Weer een foutje erbij.


Na de deux-chevauxs (verkeerd gespeld, maar volgens ons ook gewoon een opdracht in Franse taal) en bijbehorende RC een twijfelpunt bij opdracht 41 (na waarschuwing voor bromfietsers weg R). Is de waarschuwing bedoeld voor de brommerbestuurders, of moeten we juist op hen letten? Verkeersbord J24 waarschuwt voor fietsers en bromfietsers en dus halen we de (achteraf juiste) RC M op.

Nadat we de parkeerplek van de uitzetter nogmaals naderden (de uitzetter was inmiddels verdwenen) na de brug naar rechts, waar het verkeersbord stiekem was aangepast. Gelukkig hadden we dat door en draaiden we direct R.

Bij opdracht 45 (bij richtingbord L) hebben we kostbare tijd en benzine verbruikt. Het richtingbord was een nieuwe term voor ons en ondanks dat we in al die jaren al heel vaak de Hitlandselaan op zijn gedraaid, had het deze keer weer een andere omschrijving. Wij vertrouwden de term niet, gingen op zoek naar de opvanger, maar vonden deze niet. Keren op de krappe weg om te checken of we ‘m niet gemist hadden en vervolgens nog een keer de hele ’s Gravenweg uit tot de rotonde om de opvanger te zoeken. Nergens te vinden en dus via de N219 maar weer terug om dan maar de Hitlandselaan op te draaien. Bleek zonder enige vorm van twijfel gewoon goed te zijn voor de uitzetter.


De brug langs de weg (Erasmusbrug op een plaatje) keurden wij af om “na Erasmusbrug L” te kunnen gaan, omdat de brug niet uitmondde op de bereden route. Dat de bestaande brug een stuk verder ook ‘opeens’ Erasmusbrug heette, dat was ons ontgaan en daar had de uitzetter ons nog even goed te pakken met achteraf gezien 30 strafpunten als gevolg.

We waren vroeg binnen, maar het duurde nog zeker een uur tot iedereen binnen was. Toch wat verdwaalde equipes in het gezelschap blijkbaar en de binnendruppelende equipes bevestigden ook wat extra meters op verschillende plaatsen. Toen Martin (die solo reed) en Joop binnen waren, konden we vast onze ervaringen delen en dat maakt het lange wachten toch net wat aangenamer.

Maar waar we het de laatste jaren eigenlijk altijd afleggen tegen (minimaal) Martin en Bertus, konden we vandaag voor het eerst sinds oktober 2015 weer eens met de eerste prijs naar huis. De bloemen van deze lenterit krijgen een mooi plekje.

Op 25 mei is de Natuurrit, uitgezet door Laura en Matthijs: u bent van harte welkom!!

Matthijs Alderliesten

Terug naar boven

 



We hadden ergens gelezen over een puzzelrit van The Skymasters op vrijdag 23 maart en dachten, laten we dat maar eens doen. In het betreffende artikel stond iets over een winnend ei en een Rad van Avontuur, dat klonk allemaal wel goed dus. Nu komen wij Martin de Dunnen redelijk vaak tegen en weten hoe goed hij landelijk presteert op routebeschrijvingsritten, dus dan weet je dat de rit technisch goed in elkaar zal zitten. Overigens blijven wij het knap vinden van Martin dat hij, vaak met S. Olo, goede prestaties weet neer te zetten, maar dit terzijde.
Op 23 maart gingen wij dus onder de vertrouwde leiding van onze elektronische navigator op pad naar Hitland 2 in Nieuwerkerk aan den IJssel. Toen we de eindbestemming naderden en van de dijk af kwamen, vroeg ik aan Jannie: "Hoe heet die startlocatie ook alweer waar we ons moeten melden?". "Geen Idee", hoorde ik Jannie zeggen, dus dat begon goed. Toen we er samen uit waren en het betreffende etablissement hadden gevonden, parkeerden we onze auto en gingen we maar eens binnen kijken. Het was een gezellige boel in Geen Idee en nadat we ingeschreven hadden, gingen we vol goede moed op pad om de puzzeltrucs van Martin te doorgronden. We kregen nog chocolade eitjes met twee echte eieren mee, die we wel weer mee naar binnen moesten nemen, volgens de organisatoren. Ei, ei, wat zou daar nu weer achter schuilen? Laten we eerst puntsgewijs onze belevenissen in de rit met jullie doornemen, voordat we dit raadsel onthullen.

1. voor "15" links (MOD)
Kan bijna niks mis mee zijn, zou je zeggen. Een onderstreept getal, waar dus geen val op mag zijn en losse oriënteringspunten die volgens het aanvullend reglement mogen. Nee, de truc zat natuurlijk in het achtervoegsel (MOD). Gebruikte oriënteringspunten zijn na gebruik niet meer aanwezig. En als de "15" weg is, blijft een verkeersbord C1 over dat de weg afsluit. Onthouden voor de finish, was onze eensluidende conclusie.

3. na molen en 2e bord "TH", bij schrikhek links
De val zat hier overduidelijk in de tekst TH. Een logo van een bedrijf waarvan de letters door elkaar lopen. Geen goede tekst dus. Even dachten we nog, 'zouden er bordjes zijn bijgeplaatst'. Maar nee, zo flauw zal de uitzetter toch niet zijn bij een avondrit. Dus snel doorrijden naar de volgende val.

4. na 3e leesteken, voor routecontrole weg links
Ook hier waren we er redelijk snel uit. Direct in de eerste bocht stond al een bord met een of ander artikel uit het WETB.v.STRAFR.. Leestekens genoeg, dus snel verder, wel vreemd dat er een toevoegingen werden genoemd over VADNA en eigen wegen, die we nergens zagen, we besloten daar geen punt van te maken J. Later bleek dat de uitzetter andere borden had bedoeld en werd deze opdracht geneutraliseerd. Ondertussen gaan wij goed, maar dat wisten we op dat moment uiteraard niet.


6. na pijl, voor rond verkeersbord rechts
Het enorme peil zal niemand zijn ontgaan, maar daar hadden we natuurlijk niets aan. Na de route te hebben afgezocht tot de eerstvolgende zijweg hadden we nog geen pijl gevonden. Het kan bijna niet waar zijn dat er nergens langs de route een pijl is te vinden (het is immers geen MUG), dachten wij, dus maar even terugkijken. Toen zagen we het pijltje op een bord in de buurt van het peil en alles was duidelijk.

7. rijksweg links
Leuk gevonden, een weg met de naam "Rijksweg", maar dat zochten we niet. Volgens ons was het gewoon een gemeentelijke weg, we konden immers nergens aan zien dat het een rijksweg was, dus doorrijden naar de opvanger G (van goed J)

8. 2e "Tochtweg" rechts
Nog een val met wegen, we komen er lekker in. De eerste weg met de naam "Tochtweg" was snel gevonden, er was iets afgeplakt waardoor de goede tekst op het officiële straatnaambord overbleef. Bij een volgende weg stond keurig een eigengemaakt straatnaambord dat aan alle eisen voldeed, dus opdracht aldaar uitgevoerd.

10. na "50" en verkeerslicht dat op groen staat…
Een verkeerslicht dat op groen staat, zo noemen ze dat zelfs bij ons ook. Maar het verkeerslicht staat natuurlijk gewoon op de grond en om dat nu groen te noemen. Oversteken en op naar de controle, die ons keurig over de parallelweg naar het industriegebied bracht.

12. na vierletterige plaatsnaam rechts
Hier behaalden we onze eerste 30 strafpunten. Niet omdat we niet doorhadden dat je zowel horizontaal als verticaal mocht lezen, maar omdat we niet doorhadden dat er bij de Skymasters op het NRF-plaatsnamenregister wordt gereden. Beetje dom, vonden we achteraf van onszelf. Hierdoor vonden wij niet 5 maar zelfs 6 plaatsnamen. Best knap, dat dan wel weer en die 30 punten dubbel en dwars waard L.


13. na haaietand voor routecontrole rechts
Daar waren we snel klaar mee, de spelfout onderkenden we en reden snel door naar de opvanger.

16. na Zuidamerikaans eiland waar de paaseieren oorspronkelijk vandaan komen rechts

17. na verkeerslicht links (voorzichtig)
De mooiste truc uit de rit, dat is een ding wat zeker is, complimenten voor de uitzetter! In eerste instantie keurden we de omschrijving af, je schrijft immers Zuid-Amerikaans en de rest was ook als volledige onzin te betitelen. Natuurlijk komen de paaseieren niet van Paaseiland, hier moet dus meer aan de hand zijn. De ritpijl aan de linkerkant van de weg hebben wij, net als alle andere deelnemers, niet gezien en bracht ons stafpuntental op 60. Maar, na doorgereden te zijn, hadden wij wel door dat we met opdracht 17 bezig waren en een verkeerslicht zochten. En die stond op afstand langs de grote weg aanlokkelijk te knipperen. Tot verbazing van de overige puzzelaars aldaar, reden we dus heel standvastig naar de goede controle M, waar de paaseierenspecialisten, die ook blijkbaar alles van Paaseiland afwisten, niet heen wilden.


19. na 2e voertuig rechts (alleen voertuigen op verkeersborden gebruiken)
Ook een mooie truc, het eerste voertuig was een auto op een verkeersbord, maar even goed opletten en je kon op enige afstand een verkeersbord met een invalidenwagen spotten. En dat is volgens ons, en ook volgens de uitzetter, een prima voertuig.

24. na "PAAS LOO" en Nederlandse premier links (MUG)
De tekst was geen probleem, maar de premier ontbrak, er waren alleen namen te vinden en dat zochten we niet.

28. na twee Nederlandse plaatsnamen en routecontrole links
Dat zijn betere opdrachten, nu zoeken we immers namen. En die zijn er namelijk Loo en Rutten, prima Nederlandse plaatsnamen.

32. na Engels woord voor "PASEN" links
Het Engels woord EASTER was geen probleem, maar het woord "PASEN" dat hierna moest komen was in geen velden of wegen te bekennen. Dan rest alleen nog doorrijden naar een routecontrole en die was er gelukkig wel.

36. na verkeersbord aanduidende Kinderen en brug, rechts brug over (Hitlandselaan)

37. na blauwe brugleuning, verkeersbord aanduidende Parkeergelegenheid en achttiende boom rechts
Tja, deze truc kost ons nog wel wat hoofdbrekens. In eerste instantie hadden we niet door dat de truc zat in de opdracht 'rechts brug over'. We zochten dus driftig naar een mogelijkheid om de opdracht af te keuren. De brugleuning komt na de brug, achttiende is goed geschreven, er zijn makkelijk 18 bomen, dus wat is hier mis? De truc is te herleiden in het aanvullend reglement, je moet eerst de brug over zijn en dan pas op zoek naar een brugleuning en dat gaat dan niet meer. Een knap gevonden truc waar we goed mee bezig gehouden zijn.

38. na burg, verkeersbord en oranje brievenbus links
Hier was overduidelijk sprake van turn-in-de-war-management van de uitzetter. Bij de start laat hij je weten dat er wel een verkeersbord is na een brug. Daarna blijkt dat je helemaal geen brug zoekt, maar een burg en blijkt de oranje brievenbus er niet te zijn. Daar snap je als deelnemer toch niets meer van, maar gelukkig lieten wij ons niet afleiden door al deze uitzettersfratsen en gingen vol goede moed naar de tekst "15" die er ook niet meer was, volgens onze afspraak bij opdracht 1. De laatste controle genoteerd en gauw de kaart ingevuld en naar de finishtafel gebracht.

We hebben een leuke rit gereden die goed in elkaar zat. In donker rijden zijn we geen fan van, daarom hebben we rustig aan gedaan. Dat leverde ons wel 47 tijdstrafpunten op. Waarschijnlijk te veel om te scoren, was al onze voorzichtige eindconclusie. Ondertussen werden we door de voorzitter, Joop Winkel, gestrikt om een ritverslag te schrijven voor het clubblad en daar geven we natuurlijk graag gehoor aan. De avond werd opgeleukt met drie rondjes Rad van Avontuur, die deskundig door de voorzitter (geen raddraaier zijnde) werden gedraaid. Hierna volgde eindelijk de verkiezing van het ei, waar wij vanaf de start over hadden gewaakt. De trotse winnaar kreeg een paashaas en mocht daarmee op de foto. De inmiddels ietwat gekneusde eieren gingen mee naar Scherpenzeel, evenals de kiprollade die het Rad van Avontuur ons opleverde. Tot onze verrassing werden we ook nog winnaar van de rit en kregen daarvoor twee lekkere paasbroden, de avond kon niet meer stuk.

Martin, bedankt voor de mooie rit en Bertus bedankt voor de ritcontrole. Alles zat perfect in elkaar, we hebben ervan genoten! Skymasters bedankt voor het vertier en de uitstekende organisatie. We zien elkaar vast en zeker nog wel ergens weer.


Jannie en Henk Hazeleger


Terug naar boven